Automation for Business Processes

מהו שיווק נכון בווטסאפ ואיך ליישם אותו

וואטסאפ הוא יישום מסרים מיידיים חינמי שפותח על ידי חברת Facebook. היישום מאפשר למשתמשים לשלוח הודעות טקסט, תמונות, קבצי וידאו, מיקומים ועוד, באמצעות חיבור אינטרנט מובנה בטלפון החכם שלהם.

היתרונות של השימוש בוואטסאפ ככלי שיווק כוללים את האפשרות ליצור קשר ישיר עם הלקוחות ולשוחח איתם בזמן אמת, לקבל משוב מהיר ולעזור לפתור בעיות במהירות. כמו כן, וואטסאפ מאפשרת למשווקים ליצור קשר עם לקוחות מתאימים באופן יעיל יותר באמצעות רשימות תפוצה וקבוצות, ולשלוח הודעות ממוקדות ומתאימות לכל קבוצת לקוחות.

וואטסאפ נחשב לאחד מהיישומים הפופולריים ביותר בעולם, עם מעל ל-2 מיליארד משתמשים פעילים בחודש. נשלחות בו מעל ל-100 מיליארד הודעות ביום. כמו כן,לפי מחקר שפורסם בכתבה של ״כלכליסט״ במאי 2021, יש כ-6.5 מיליון משתמשי וואטסאפ בישראל, מה שמהווה כ-70% מכלל האוכלוסייה בארץ. כמו כן, נמצא במחקר נוסף של חברת SimilarWeb שביצע באותה תקופה,
כי אפליקציית וואטסאפ הייתה האפליקציה הנפוצה ביותר בישראל עם יותר מ-11 מיליון הורדות בשנת 2020.

בשל הפופולריות והמספרים המרשימים של השימוש בוואטסאפ, היא מהווה פלטפורמה חשובה לפיתוח עסקי ושיווק דיגיטלי.

איך לתכנן את השיווק בוואטסאפ

חשוב לזכור שווטסאפ הוא פלטפורמה אישית ואינטימית. ולכן חשוב להבטיח שאתם יוצרים קשר אישי וגם התוכן מותאם אישית למשתמש שמקבל הודעה.
כדי לתכנן את השיווק בוואטסאפ חשוב לבצע מחקר קמפיין ולתכנן את הפעילות שלכם, לקבוע את המטרות ואת קהל היעד ואת סוגי ההודעות שתשלחו.
חשוב מאד לשים לב לכך שההודעות צריכות להיות מותאמות לצרכי הקהל המטרה שלכם ולכלול מידע חשוב ובעל ערך עבורם. יש להיות זהירים ולא לשלוח הודעות מסחריות יותר מדי, כדי למנוע מהלקוחות להרגיש כי הם מקבלים דואר זבל.

התכנון חייב לקחת גם בחשבון מדידה של כל קמפיין הודעות בווצאפ כדי להבין כמה לידים הגיעו דרך ערוץ הווטסאפ וכמה מהם הפכו ללקוחות או , במידה ומדובר בשיווק ללקוחות קיימים ולקוחות עבר חשבון להבין כמה מהם קנו עוד מוצר או שירות
מהעסק בעקבות הפניה החוזרת אליהם דרך וואטסאפ.

אחד הדברים החשובים ביותר לזכור הוא שאסור לשלוח הודעות מסחריות ללא רשות מראש מהנמען. מדיניות זו מיועדת למנוע דברים כמו דואר זבל ותגובות שליליות מהלקוחות. ולכן, חשוב לשים לב שהלקוחות או הלידים הסכימו לקבל הודעות מסחריות משולח ההודעות לפני ששולחים להם כל סוג של מסר.
ההסכמה שלהם חייבת להיות על ידי אישור אקטיבי שבו הם סימנו תיבת סימון שלידה היה כתוב "אני מאשר לקבל הודעות בוואטסאפ מ<<שם העסק או שם השולח>>". חשוב מאד ששם העסק או שם השולח יהיה מצוין בפירוש ולכן חשוב לשים לב לכלול תמיד את המידע הזה בכל מקום שבו אתם מבקשים
את האישור הזה מהלידים או הלקוחות.
שליחת ההודעות בישראל חייבת להיות בהתאם לחוק הספאם בישראל.

נחזור לתכנון השיווק בהמשך אבל לפני זה חשוב מאד להבין עוד דברים שחובה לדעת אותם אם רוצים לדעת איך לעבוד נכון עם וואטסאפ.

מה ההבדל בין אפליקצית וואטסאפ רשמית לאפליקציה לא רשמית

חשוב מאד לדעת שיש את אפליקצית הווטסאפ הרשמית שנתמכת על ידי חברת פייסבוק (מטא) שמספקת תמיכה טכנית רשמית ועדכונים רציניים בכדי לשפר את חוויית המשתמש.
אפליקציות וואטסאפ רשמיות נוצרו על ידי מפעילי צד ג' שעושים שימוש בממשק API של וואטסאפ והם קיבלו אישור רשמי מחברת פייסבוק (מטא) לעשות שימוש בממשק הזה. האפליקציות הרשמיות גובות דמי מנוי ובנוסף יש גם תשלום עבור שליחת הודעות בווצאפ, נא ללחוץ כאן כדי לקרוא עוד על המחירים של הוואטסאפ הרשמי.

גם חברת פייסבוק (מטא) עצמה מאפשרת לכל מי שיש לו חשבון בפייסבוק לחבר מספר טלפון אל וואטסאפ דרך Whatsapp Cloud. גם במקרה הזה יש תשלום עבור משלוח הודעות באותו אופן המתואר בקישור הנ"ל.
היתרונות ביצירת מנוי ושליחת הודעות שיווקיות דרך מפעיל צד ג' הם קבלת עדכונים על חידושי מוצר, יציבות ללא ניתוקים של המערכת, שיפורי ביצועים ותיקונים ללא הפסקה, מחוייבות לציות לכללים של חברת פייסבוק בכל הנוגע לוואטסאפ, גישה לפונקציות חדשות, צוות טכני שמטפל בתקלות וגם משפר את המוצר כל הזמן.
מפעילי צד ג' הם בדרך כלל חברות יותר גדולות שיש להן צוותים גדולים של תוכניתנים, אנשי תמיכה ושירות לקוחות, שמחוייבים לדאוג שלקוחותיהם יקבלו שירות טוב אמין ויציב שהוא מתקדם טכנולוגית ונותן המון אפשרויות מבחינת שליחת הודעות, אוטומציות שונות בוואטסאפ, כתיבת צ'אט בוטים, שליחת הודעות לרשימה גדולה של משתמשים, ממשק API עשיר ומתקדם, Webhooks , ועוד…
ישנם הרבה מאד מפעילי צד ג' שאושרו על ידי פייסבוק לדוגמא שני המפעילים שאנחנו ממליצים עליהם הם: Twilio, Wati. מפעילי צד ג' מספקים שירות אמין ויציב שניתן לסמוך עליו.
אנחנו ממליצים לעבוד רק עם מפעילי צד ג' מאושרים כנ"ל כדי לקבל שירות לקוחות טוב, יציבות של מערכת משלוח ההודעות ואם כל היתרונות הרשומים לעיל.

לעומת זאת, אפליקציות וואטסאפ לא רשמיות הן אפליקציות עצמאיות שנכתבו על ידי חברות שונות או אפילו תוכניתנים בודדים ללא אישור רשמי מחברת פייסבוק (מטא). מדובר בדרך כלל בצוותים קטנים יותר של מתכנתים שמסוגלים לתת שירות לקוחות פחות טוב, יש להם כוח עבודה מוגבל ולכן הם לא מפתחים מערכות עשירות באפשרויות מתקדמות כמו שיש למפעילי צד ג', והמערכות שלהם עשויות להיות פחות יציבות וחשופות לבאגים, ניתוקים בתקשרות, ופריצות אבטחה.
למעשה, גם חברת ווטסאפ עצמה ממליצה בחום להשתמש רק בגרסה הרשמית של מפעילי צד ג' על מנת להבטיח את האבטחה והפרטיות של המשתמשים.

וואטסאפ נחשב לאחד מהיישומים הפופולריים ביותר בעולם, עם מעל ל-2 מיליארד משתמשים פעילים בחודש. נשלחות בו מעל ל-100 מיליארד הודעות ביום. כמו כן,לפי מחקר שפורסם בכתבה של ״כלכליסט״ במאי 2021, יש כ-6.5 מיליון משתמשי וואטסאפ בישראל, מה שמהווה כ-70% מכלל האוכלוסייה בארץ. כמו כן, נמצא במחקר נוסף של חברת SimilarWeb שביצע באותה תקופה,
כי אפליקציית וואטסאפ הייתה האפליקציה הנפוצה ביותר בישראל עם יותר מ-11 מיליון הורדות בשנת 2020.

בשל הפופולריות והמספרים המרשימים של השימוש בוואטסאפ, היא מהווה פלטפורמה חשובה לפיתוח עסקי ושיווק דיגיטלי.

אנחנו ממליצים לעבוד רק עם אפליקצית הוואטסאפ הרשמית שמופעלת על ידי מפעילי צד ג' מאושרים כנ"ל כדי לקבל שירות לקוחות טוב, יציבות של מערכת, הרבה פיצ'רים משוכללים, משלוח הודעות להרבה מספרים בצורה נוחה וקלה וכל היתרונות הרשומים לעיל.
ולכן בהמשך נדבר רק על שיווק באפליקצית הוואטסאפ הרשמית דרך מפעילי צד ג' מאושרים.

מהם חוקי שליחת ההודעות של וואטסאפ ולמה חשוב לשים לב אליהם

כדי לשווק באפליקצית הוואטסאפ הרשמית בצורה נכונה חייבים להכיר את חוקי שליחת ההודעות של וואטסאפ.
כדי למנוע שליחה של הודעות שיווקיות לא מבוקרות מצד העסק אל לידים או לקוחות ולגרום להטרדה וכעס של מקבלי ההודעה וכתוצאה מכך הם יבצעו דיווח או חסימה של השולח, יצרה וואטסאפ (בחסות חברת האם שלה מטא או פייסבוק לשעבר)
חוקי שליחה שקובעים את החוקיות הבאה:
כדי לשלוח הודעה בוואטסאפ ממספר הטלפון של העסק אל נמען או נמענים שמעולם לא שלחו הודעה אל מספר הוואטסאפ של העסק או ששלחו הודעה כלשהי אל המספר הזה אבל עברו 24 שעות מאז ההודעה האחרונה שהם שלחו, יש חובה לבקש אישור עבור נוסח ההודעה.
לא ניתן לשלוח הודעה ללא אישור ואם תנסו לעשות את זה ההודעה לא תישלח ותיחסם על ידי המערכת של מפעיל צד ג' איתה תבחרו לעבוד, ולכן חייבים לבקש אישור של ההודעה היוצאת הראשונה שאותה העסק רוצה לשלוח לנימענים.
ההודעה הזאת ניקראת template message כלומר "הודעת תבנית" ומגישים בקשה לאישור ההודעה הזאת דרך ממשק מיוחד שמיועד לכך ובו כותבים את שם ההודעה, סוג ההודעה (נפרט על זה בהמשך), נוסח ההודעה, את השפה שבה היא נכתבה, שומרי מקום (נפרט על זה בהמשך),
כפתורים שיופיעו בהודעה במידת הצורך, ועוד מספר פרטים.
יש חובה לבחור את סוג ההודעה מתוך כמה סוגי הודעות כדי שהצוות של וואטסאפ יאשר את ההודעה בהתאם לסוג שלה.
נכון לכתיבת מאמר זה , חודש אפריל 2023 , יש 3 סוגי הודעות : Utility, Marketing, Authentication
הצוות של וואטסאפ מתחייב לאשר את ההודעה תוך 30 דקות או 2 ימי עסקים לכל היותר.
ההודעה יכולה לא להיות מאושרת על ידי הצוות של וואטסאפ מסיבות שונות כגון אם יש ניסוח שיווקי מדי או בוטה מדי מסיבה כלשהי או מכיל מילים אסורות, קללות, או כל סיבה אחרת שלא מקובלת על ידי וואטסאפ.
אם היא לא אושרה חייבים לתקן אותה ולבקש שוב או למחוק אותה ולבקש אישור עבור הודעה חדשה.

הודעת תבנית נראית לדוגמא בצורה הבאה:

היי {{name}},
נקבעה עבורך פגישה בתאריך {{date}},
בשעה {{hour}}, ב {{place}}.
תזכורת תשלח אליך יום לפני הפגישה וחצי שעה לפני הפגישה.
נא לאשר לבטל או לשנות את הפגישה על ידי לחיצה על הכפתור המתאים למטה.

[אישור ] [ביטול] [שינוי]

שומרי המקום בין הסוגריים הכפולים המסולסלים למשל {{name}} יוחלפו על ידי הערך המתאים בצורה דינמית באמצעות מנגנון של המערכת של מפעילי צד ג' שתוארו לעיל.
מבחיהנ שיווקית מומלץ לשים לפחות שומר מקום אחד של השם הפרטי של הלקוח או הליד, לדוגמא {{name}} כי אנשים נוטים לקרוא ולהגיב להודעות וואטסאפ שבהן השם שלהם מופיע,
ובכלל הרבה יותר נחמד ונעים לפנות אל הליד או הלקוח בהודעה אישית יותר שמתאימה לפלטפורמה של וואטסאפ שהיא אישית ודיסקרטית מטיבעה.

אחרי שהודעת התבנית נישלחת אל נימען כלשהו שכבר עברו 24 שעות מאז הפעם האחרונה שהוא שלח הודעה אל מספר הוואטסאפ של העסק, והנימען עונה על
ההודעה, נפתח "חלון" של 24 שעות שבמהלכו העסק יכול לשלוח הודעות בצורה חופשית ללא אישור, אל הנמען, אפילו אם הוא לא עונה.
אחרי 24 שעות מאז ההודעה האחרונה ששלח הנימען "יסגר" החלון ואז העסק יהיה חייב שוב לשלוח הודעת תבנית מאושרת כמתואר לעיל.
למעשה, אחרי כל מענה של הנימען ניפתח "חלון" של 24 שעות ולכן העסק יכול לענות לו באופן חופשי אחרי כל הודעה שלו, ללא אישור, ולנהל איתו דו שיח.
חשוב להדגיש שה 24 שעות נספרות תמיד מרגע המענה האחרון של הנימען.
החוקיות הזאת ניקראת גם "חוקיות חלון ה 24 שעות" כדי להדגיש את כל מה שמתואר לעיל.

במידה וליד או לקוח כלשהו שולח הודעה מיוזמתו אל העסק, אין שום בעיה לעסק לענות עם כל הודעה שהוא רוצה גם ללא אישור.
כלומר, כל מנגנון האישור מתייחס רק להודעה הראשונה שאותה מעוניין העסק לשלוח למי שנימצא מחוץ לחלון ה 24 שעות לפי המתואר לעיל.
מי שנימצא מחוץ לחלון ה 24 שעות הוא מי שמעולם לא כתב אל מספר הוואטסאפ של העסק או מי שכבר כתב אל המספר הזה אבל עברו 24 שעות מאז הפעם האחרונה שהוא כתב אל העסק.

זהירות מדיווחים וחסימות

חשוב לשים לב שהצוות של וואטסאפ מדגיש בפירוש שחובה על העסק לוודא לפני שהוא שולח הודעות מיוזמתו אל לידים או לקוחות שנימצאים מחוץ לחלון ה 24 שעות, שהם הביעו את הסכמתם
לקבל הודעות מהעסק בוואטסאפ.
אישור השליחה הזה חייב להיות מתועד ושמור בבסיס הנתונים או מערכת ה CRM של העסק לצורך הוכחה שאכן מי ששולחים אליו הודעה אישר שהוא מעוניין בכך.
למעשה האישור הזה גם נידרש לפי חוק הספאם ולכן הזהירות מחייבת לדאוג לשלוח הודעות מיד אחרי הסכמה ובהתאם לחוק הזה.
את האישור של הנימענים צריך להשיג על ידי סימון אקטיבי של לידים או לקוחות לדוגמא בדף נחיתה או טופס לידים כלשהו שבו הם מסמנים תיבת סימון למשל check box שרשום בה מלל בנוסח דומה
לנוסח הבא:

אני מאשר/ת לקבל הודעות בוואטסאפ מ[[שם העסק ששולח את ההודעות]]…

חשוב מאד לדאוג שבכל מערכות המידע של העסק יהיה רשום, לדוגמא, בכרטיס הליד או הלקוח במערכת ה CRM של העסק (לעוד מידע על מערכות CRM מומלץ לקרוא את המאמר הבא)
האם הוא מאשר לקבל הודעות או לא מעוניין לקבל הודעות מהעסק (בוואטסאפ או בדיוור או בכל אמצעי אחר).

חשוב מאד להבין שאם נימען כלשהו מקבל הודעה מהעסק בוואטסאפ אבל הוא לא אישר לעסק לשלוח אליו הודעה, זה עלול לגרום לכעס אצלו , בין היתר בגלל פלישה לפרטיות שלו, והוא עלול ללחוץ
על חסימה block או דיווח report. ברגע ש 5 או 6 נימענים כאלה יבצעו חסימה או דיווח בפרק זמן של חצי שעה או שעה לערך המערכת של וואטסאפ תזהה את והיא עלולה לחסום את המספר
של העסק מלשלוח הודעות ומקבלת הודעות. אין וודאות מלאה כמובן מהו המספר המדויק של הדיווחים והחסימות שיגרמו לחסימת המספר מאחר וזה מידע חסוי שוואטסאפ שומרת בסוד, אבל ההערכה
הרשומה כאן היא משהו שלמדנו מתוך התנסות עם הרבה לקוחות שלנו.
חסימה כזאת יכולה להיות זמנית אבל גם יכולה להיות לצמיתות ולכן מאד לא כדאי להגיע למצב הזה וחשוב לקבל את האישור מכל נימען כמפורט לעיל.
חשוב להבין במידה ומספר הוואטסאפ של העסק נחסם לצמיתות העסק יכול לרכוש מספר טלפון חדש ולחבר אותו שוב אל המערכת של וואטסאפ.
ואם המספר הזה יחסם שוב, מה שעלול לקרות הוא שוואטסאפ תחסום את מכשיר הטלפון עצמו כי למעשה כל מכשיר טלפון פועל מול הרשת עם שני מזהים, אחד מהם הוא המספר של כרטיס ה SIM
והשני הוא המספר שצרוב בחומרה של הטלפון עצמו שניקרא IMEI. ברגע שוואטסאפ תחסום את מספר ה IMEI הדרך היחידה תהיה לקנות מכשיר טלפון חדש.

בנוסף לכל הכתוב לעיל , צריך להיות מודעים לעובדה שהתשתית של וואטסאפ מנטרת בצורה אוטומטית חסימות ודיווחים ונותנת ציון איכות למספר של העסק. במידה והתקבלו חסימות או דיווחים ציון האיכות של
המספר יורד ומעבר לסף מסוים הוא נחסם כמפורט לעיל.
מעבר לכך, עסק שממגיש בקשה להתחבר למערכת הרשמית של וואטסאפ חייב לבצע אישור של העסק ב Facebook Business Manager ומכיוון שאישור כזה מחייב את העסק לציין את שם העסק, מספר העסק,
ולהעלות צילום של תעודת ההתאגדות של העסק (כגון תעודת התאגדות חברה או תעודת עוסק מורשה או עוסק פטור) , וואטסאפ יודעים בדיוק מי העסק.
אחרי האישור הנ"ל העסק חייב לבצע תהליך אימות מסוים תוך כדי התחברות אל מערכת רשמית של מפעיל צד ג' מאושר מטעם וואטסאפ, ובאימות הזה הצוות של וואטסאפ מוודא שהעסק אכן מאושר כנ"ל ורק אז
מספר הטלפון של העסק מחובר אל וואטסאפ.
למעשה המפעיל המאושר על ידי וואטסאפ הקים מערכת שעובדת מול הממשק (API) הרשמי של וואטסאפ ולכן גם כל כך חשוב לוואטסאפ לוודא שהעסק עבר את כל האישורים הנידרשים.

מכל מה שכתוב לעיל די ברור שאם עסק שנחסם לו מספר טלפון על ידי וואטסאפ מעוניין לרכוש מספר טלפון חדש או מכשיר טלפון חדש כדי להתחבר שוב למערכת הרשמית של מפעיל צד ג', וואטסאפ
לא תאשר לו , בשלב מסוים אחרי פעם או פעמיים בערך, להתחבר לוואטסאפ מאחר והעסק כבר מוכר על ידי וואטסאפ בגלל שכאמור לעיל כל הפרטים שלו ידועים אחרי שהוא אישר את עצמו ב Facebook Business Manager.

חוקי הכמות של מספר ההודעות שניתן לשלוח דרך מערכת רשמית בוואטסאפ

בנוסף לכל מה שמוסבר לעיל יש חוקים שיצרה וואטסאפ כדי למנוע מצב שבו אחרי שעסק מקבל אישור להתחבר אל מערכת רשמית של וואטסאפ הוא יתחיל
לשלוח הודעות בכמות בלתי מוגבלת ולמעשה יכול להיווצר מצב של הטרדה של הרבה אנשים שלא מעוניינים לקבל את ההודעות מהעסק.
החוקים האלה מפורטים בקישור הבא:
https://developers.facebook.com/docs/whatsapp/messaging-limits
אבל חשוב מאד להבין אותם לפני שמתחילים לשווק באמצעות וואטסאפ, אז בואו נבין רגע על מה מדובר:
קודם כל חוקי הכמות מתייחסים לכמות ההודעות שעסק שולח מיוזמתו אל נימענים במשך חלון של 24 שעות מרגע שליחת ההודעה הראשונה.
חשוב להדגיש שהעסק שולח מיוזמתו את ההודעות כלומר הוא הראשון ששולח את ההועדה לנימענים ולא ההיפך, כלומר נימען כלשהו שולח הודעה אל מספר הוואטסאפ של העסק
לפני שהעסק שולח לו הודעה.

עסק לא מאושר שעדיין לא קיבל אישור מוואטסאפ, כלומר הוא לא קיבל Display Name שזהו שם העסק שלו ברשת של וואטסאפ, יכול לשלוח עד 250
הודעות במשך 24 שעות.

וואטסאפ קבעה 4 שכבות של כמויות שכל עסק יכול להתקדם דרכן כלומר לעבור משכבה עם פחות הודעות לשכבה עם יותר הודעות.
4 השכבות מתייחסות לכמות הודעות בחלון של 24 שעות והן:
1. 1000 הודעות
2. 10000 הודעות
3. 100000 הודעות
4. מספר בלתי מוגבל של הודעות

מכאן ואילך וואטסאפ תחליט האם לקדם את העסק לשכבת הכמות הבאה על סמך הקריטריונים הבאים:
1. הסטטוס של העסק בוואטסאפ הוא "מחובר" כלומר שהוא עבר את כל האישורים הדרושים והוא קיבל Display Name כמוסבר לעיל
     והוא מחובר לרשת של וואטסאפ עם מספר טלפון כלשהו.

2. דירוג האיכות של מספר הטלפון של העסק ברשת של וואטסאפ הוא בינוי או גבוה.
     דירוג האיכות של מספר טלפון הוא דירוג המערכת של וואטסאפ נותנת לכל מספר טלפון על סמך דיווחים או חסימות שמורידים דירוג
     או אי דיווחים או חסימות מה שמעלה את הדירוג.

3. במהלך 7 הימים האחרונים הוא שלח הודעות יזומות לנימענים בכמות שמחושבת כך: שכבת הכמות הנוכחית שהוא נימצא בה כרגע חלקי 2.
     ההודעות ניספרות רק אם הן נשלחות למספרי טלפון ייחודיים של נימענים, כלומר הודעה שתשלח פעמיים לאותו נימען לא תיספר.

לדוגמא:
עסק מאושר שקיבל שם ואושר על ידי וואטסאפ והתחבר בפעם הראשונה עם מספר טלפון כלשהו למערכת רשמית של וואטסאפ ויש לו דירוג בינוני או גבוה, יכול לשלוח עד 1000 הודעות
יזומות מצידו ב 24 שעות.
אם במהלך 7 ימים עוקבים העסק שלח לפחות 500 הודעות או יותר למספרי טלפון יחודיים ב 24 שעות, והדירוג שלו ישאר בינוני או גבוה כאמור לעיל, הוא יקודם באופן אוטומטי על ידי וואטסאפ
אל שכבת הכמות הבאה.
כלומר אם העסק התחיל לשלוח בשעה 3 בצהריים ביום הראשון 500 הודעות וכעבור 24 שעות ביום השני בשעה 3 בצהריים הוא התחיל לשלוח שוב 500 הודעות, אז ביום
הרביעי בשעה 3 בצהריים הוא יקודם לשכבת הכמות הבאה שהיא 10000 הודעות ב24 שעות, וכך הלאה עבור כל התקדמות נוספת אל שכבות הכמות הבאות.

סוגי תוכן שאפשר לשלוח בוואטסאפ

כדי להיות מצליחים בשיווק בוואטסאפ, חשוב להבין מהם התוכן שניתן לשלוח בפלטפורמה זו. הנה כמה דוגמאות לסוגי תוכן שניתן לשלוח בוואטסאפ:

טקסט: ניתן לשלוח הודעות טקסטואליות ולכתוב על המוצרים והשירותים שלך. חשוב לשים לב לתפריט הניווט כדי להפנות את הלקוחות לדף המתאים באתר שלך. חשוב כאמור לשים לב לשלוח הודעות תבנית מנוסחות היטב עם שומר מקום לשם הנמען בהתאם לכל החוקים המוסברים לעיל.

תמונות וסרטונים: ניתן לשלוח תמונות וסרטונים (מומלץ סרטונים בגודל של לא יותר מ 5MB , אחרת הטעינה שלהם תהיה מאד איטית בוואטסאפ) של המוצרים והשירותים שלך, כדי להראות ללקוחות מה הם יכולים לצפות לקבל. חשוב לשים לב שרצוי לשלוח הודעות תבנית טקסטואליות קודם כל ורק אחרי מענה של הנימען להציג לו תמונות וסרטונים שונים על שירות או מוצר של העסק. ההודעה היזומה הראשונה צריכה להיות מוצגת מהר מאד ושלא יהיה לה זמן טעינה כמו שיכול לקרות אם שולחים וידאו שחייב להיטען קודם כל כדי להיות מוצג בצורה חלקה ללא עצירות מקוטעות.

קבצי אודיו שונים (מומלץ בגודל של לא יותר מ 5MB) גם יכולים להיות יעילים אבל חשוב להציג אותם כאמור לעיל, לא בהודעה היזומה הראשונה.

תכנים ומדיה חברתית: ניתן לשתף קישורים לפוסטים ותוכן של חברות חברותיות כמו Facebook ו-Instagram, כדי לחזק את הקשר עם הלקוחות ולהראות את המוצרים שלך בפלטפורמות נוספות.

קובצי PDF ומצגות: ניתן לשלוח קובצי PDF ומצגות כדי לספק מידע מפורט על המוצרים והשירות. 

שיווק בוואטסאפ ברשתות חברתיות

חשוב להפנות לידים ליצור קשר עם מספר הוואטסאפ של העסק ע"י כתיבת קישור למספר הוואטסאפ של העסק בפוסטים ברשתות חברתיות שונות, בפרופיל המשתמש ברשתות החברתיות, ובקמפיינים ממומנים ברשתות חברתיות. במטא או Facebook יש קמפיינים יעודיים לוואטסאפ שבהם מוקצה מקום מיוחד לקישור של וואטסאפ.

קישור לוואטסאפ ניקרא deep link והוא בנוי משני חלקים:

החלק הראשון הוא:

https://wa.me/

החלק השני הוא:

מספר הוואטסאפ של העסק וקידומת החיוג של המדינה

למשל הקישור למספר הוואטסאפ שלנו נראה ככה:

https://wa.me/972544334438

בלחיצה על הקישור הנ"ל עם העכבר תיפתח האפליקציה של וואטסאפ בין אם זה יקרה במחשב השולחני, במחשב הנייד, או בסמארטפון. נסו ללחוץ על הקישור הנ"ל ותראו בדיוק איך זה קורה.

 

שיווק בוואטסאפ באתר האינטרנט של העסק

רצוי מאד לשים את הקישור המתואר לעיל למספר הוואטסאפ של העסק גם באתר האינטרנט של העסק בכל מיני דפים מרכזיים וחשובים באתר כולל בדף הבית. ניתן גם לשים את הקישור באתר על ידי מיקום כפתור עם הסמל של וואטסאפ כדי לגרות את הגולשים ללחוץ עליו.

חשוב להיות מודעים לעובדה שברגע שמישהו לוחץ על הקישור של וואטסאפ לא ניתן להעביר לוואטסאפ אינדיקציה כלשהי מאיזה דף באתר בוצעה הלחיצה הזאת. לצורך מעקב והסקת תובנות שיווקיות צריך לחשוב על דרכים אחרות שיאפשרו לנטר את המקום באתר שבו לחצו על הקישור. 

אפשר לדוגמא לשים כפתור או קישור שבו יהיה רשום "נא ללחוץ כאן כדי ליצור אתנו קשר בוואטסאפ" ואז אחרי הלחיצה להקפיץ חלון pop up שבו המשתמש יוכל לכתוב את השם ומספר הטלפון שלו ואז על ידי קוד באתר ישלחו הנתונים האלה כולל העמוד באתר שבו היתה הלחיצה אל מערכת וואטסאפ של מפעיל צד ג' שמאפשרת לשלוח את הנתונים האלה בתוך משתנים ולבצע קריאה  דרך הממשק הרשמי של וואטסאפ למספר הטלפון  שבמשתנה. בתוך המערכת הנ"ל יהיה גם ניתן לשמור את העמוד באתר שבו בוצעה הלחיצה ביחד עם שם המשתמש ומספר הטלפון שלו. באופן הזה ניתן יהיה לאסוף נתונים ולהסיק תובנות שיווקיות כגון מאיזה עמוד באתר הגיעו הכי הרבה לחיצות על הכפתור או הקישור של וואטסאפ.

יצירת קהילה בוואטסאפ

ניתן ליצור קהילה בוואטסאפ ולצרף אליה נכון למועד כתיבת שורות אלה עד 1024 אנשים.
כמו כן חברת Meta (פייסבוק לשעבר) הכריזה בשנת 2022 על התחלה של הפצת עדכונים שונים במה שניקרא Whatsapp Communities
מה שמאפשר בין היתר לנהל סקרים בתוך הצ'אט ושיחות וידאו עם עד 23 משתמשים.
נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא כל משתמשי וואטסאפ בעולם קיבלו את העדכון הזה שיבוא לביטוי כטאב ניפרד באפליקציה של וואטסאפ עבור קהילות.
מנהלי הקהילה יוכלו לשלוח עדכונים והודעות לכל הקבוצות בקהילה בעוד שחברי הקהילה יוכלו להיות חברים בקבוצות שתואמות להעדפות שלהם.
זה חשוב מבחינה שיווקית ליצור קבוצות בנושאים שונים בתוך הקהילה כדי לגרום לעניין ומעורבות של חברי הקהילה מעצם העובדה שהם חברים בקבוצה
שעוסקת בנושא שמאד מעניין אותם. לידים או לקוחות קיימים מאד יאהבו קבוצות כאלה ולכן חשוב מבחינה שיווקית שהעסק יפיץ תכנים בעלי ערך בקבוצות האלה.
חשוב גם שהעסק יעשה שימוש באפליקציה של הוואטסאפ העסקי Whatsapp Business ולא באפליקציה הרגילה בגלל שיש בה מספר כלים שיהיה
יותר נוח לעבוד איתם , כלים שחסרים באפליקציה הרגילה, כגון תיוג נוח של משתמשים ועוד מספר אפשרויות נוחות.

בניית צ'אט בוט בוואטסאפ לטיוב לידים

מאחר וטיוב לידים היא פעילות הכרחית שהיא חלק מהשיווק עם זיקה חזקה גם למכירות, חשוב מאד למצוא פתרון יעיל שיעזור לצוות של העסק שעוסק בנושאים האלה,
לבצע אותה 24 שעות ביממה ויחסוך זמן וכסף לעסק.
הפתרון המאד יעיל לפעילות הזאת הוא צ'אט בוט, שהוא למעשה תוכנה שרצה על שרת מסוים ומתקשרת עם הממשק (API) של וואטסאפ ושולחת דרכו הודעות שונות,
ממתינה לתשובה, וכ"ו.
יש סוגים שונים של תוכנות מיוחדות לבנייה של צ'אט בוטים שמתחלקים באופן עקרוני לשני סוגים עיקריים:
1. בונה בוטים בקוד או בשפת תוכנה מסוימת
2. בונה בוטים באמצעות ממשק drag and drop

הסוג הראשון מאפשר יותר שליטה על מרכיבים שונים ביצירה של הבוט אבל מצריך עקומת למידה גבוהה ויותר זמן כדי לבנות צ'אט בוט.
הסוג השני מאפשר פחות שליטה בפרטים הקטנים אבל הוא מחייב הרבה פחות למידה והרבה פחות זמן כדי לבנות צ'אט בוט.

כשבונים צ'אט בוט בוואטסאפ, למעשה בונים תהליך מסוים של דו שיח עם המשתמש שניקרא Flow.
חשוב מאד לבנות Flow לטיוב לידים שבו כל ליד שמגיע אל הבוט יתחיל לקבל אליו שאלה שתגרום לו להתחיל בדו שיח עם הליד.
לידים יכולים להגיע ל צ'אט בוט מכל מיני מקומות למשל ממודעה כלשהי ברשת חברתית שתכיל קישור לוואטסאפ, כמו הקישור המתואר לעיל, או
שאחרי מילוי של דף נחיתה עם מספר הטלפון, הליד יקבל אליו הודעת וואטסאפ מהמספר וואטסאפ של העסק.
אחרי שהליד יענה להודעה שתגיע אליו מהוואטסאפ של העסק או ישלח בצורה יזומה הודעה לוואטסאפ של העסק, יתחיל התהליך של הבוט, כלומר
הבוט למעשה יתחיל את מהך הדו-שיח על הליד (Flow).
הודעה שתלשח אל הליד יכולה לכלול גם כפתור ולמעשה כאשר הליד ילחץ על הכפתור תשלח תשובה בחזרה אל המערכת שמריצה את הבוט והיא תתחיל כאמור
לעיל את ה Flow.

במהלך הדו-שיח עם הליד הצ'אט בוט ישאל אותו שאלות שונות בהמטרה שלהן היא להבין האם הליד הוא איכותי כלומר Qualified ויהיה סיכוי גבוה שהוא יכול
להבשיל לכדי עסקה מוצלחת עבור העסק.
המטרה של השאלות היא להבין האם הליד צריך את המוצר או השירות שהעסק מציע, מעוניין בו, ויכול לשלם עבורו.
במידה וההגיון מאחורי הדו-שיח בנוי בצורה נכונה ואכן הליד הוא איכותי, הבוט ישמור את פרטי הליד במערכת ה CRM עם סימון על ידי tag או על ידי ציון lead scoring
וככה יחסך המון זמן לנציגי המכירות שיחזרו לליד הזה בהתקשרות עם לידים לא איכותיים שלא יבשילו לכדי עסקה.
נציגי המכירות יסננו את הלידים לפי ה tag או ה scoring ויתמקדו קודם כל בהם לפי לידים אחרים פחות איכותיים מה שיגביר את סיכויי המכירה והרווחים של העסק.

עבודה עם מערכת וואטסאפ לעבודה של הרבה נציגים בו זמנית

הרבה מאד פעמים יש לעסקים מספר נציגי שירות לקוחות או מכירות שיש להם צורך לעבוד מול מערכת אחת שתכיל את כל הפניות של הלקוחות בוואטסאפ כולל פרטים על כל לקוח (שיגיעו ממערכת ה CRM של העסק. מומלץ מאד לקרוא את המאמר הבא על מערכות CRM).

מערכות שמאפשרות את הרשום לעיל בנויות ברוב המקרים כממשק אחיד שכל נציג יכול להגיע אליו באמצעות האינטרנט (דרך דפדפן כלשהו כגון Google Chrome למשל) כאשר כל נציג יכול לראות את הסטטוס הנוכחי של פנית הליד או הלקוח, את ההיסטוריה הקודמת של ההתכתבות איתו (אם הוא אכן כבר פנה לעסק קודם באמצעות הוואטסאפ), את מצב חלון הזמן של השיחה איתו מאחר ואם השיחה עם הלקוח עברה את חלון הזמן של ה 24 שעות מאז המענה האחרון של הלקוח זה יחייב לפנות אליו רק באמצעות הודעת תבנית כפי שמוסבר לעיל, פרטים עסקיים רלוונטיים ממערכת ה CRM של העסק, אפשרות לשלוח הודעות תבנית בקלות במקרה הצורך, אפשרות לשלוח קבצים שונים כגון קבצי אודיו, וידאו, מסמכים שונים, אפשרות להתחיל תהליך של בוט שלמעשה "יתפוס פיקוד" ויעביר את הליד או הלקוח אל תהליך Flow של בוט מסוים והנציג האנושי לא יהיה מעורב בתהליך הזה, אפשרות לשלוח אימוג'ים שונים, אפשרות לשלוח קטעי טקסט מוכנים על ידי הקלדה של תוו מסויים במקלדת , כגון התוו "/" שמיד אחרי ההקלדה שלו בחלון הצ'אט של המענה לליד או הלקוח יקפיץ רשימת בחירה של קטעי טקסט מוכנים שיכנסו אל הצ'אט בבחירה וכל זה במקום להקליד שוב ושוב טקסט שחוזר על עצמו (כגון מענה לשאלות נפוצות).

מעבר לכל הרשום לעיל המערכות האלה מאפשרות דבר מאד חשוב והוא להפנות את הטיפול בפניה של ליד או לקוח באופן אוטומטי אל הנציג המתאים על סמך תכונות (custom attributes) של הליד או הלקוח שנלקחו ממערכת ה CRM של העסק. בנוסף יש גם אפשרות לסמן את הפניה כסגורה אחרי סיום טיפון, או כממתינה לטיפול. 

חשוב גם להדגיש שמערכות כאלה גם מאפשרות ליצור צ'אט בוטים לצורך טיפול בכל מיני מקרים לפי צורך עסקי כגון טיפול בשירות לקוחות או במכירות וכ"ו. בהרבה מקרים המערכות האלה מאפשרות להתחיל את פעולת הבוט (Trigger) כתוצאה ממילה כלשהי שהליד או הנציג שלח אל מספר הוואטסאפ של העסק או להתחיל את פעולת הבוט באופן יזום על ידי נציג כשהוא נימצא בהתכתבות על לקוח או ליד כלשהו.

מערכות אלה הן ברוב המקרים מערכות שעושות שימוש בממשק הרשמי של וואטסאפ כמתואר לעיל ודוגמא מצוינת למערכת כזאת היא המערכת של Wati שהוזכרה כבר לעיל.

שליחה של הודעות וואטסאפ לרשימת נמענים

מאחר והמערכות שעובדות מול הממשק הרשמי של וואטסאפ לא מאפשרות ביצוע פעולות על קבוצות וואטסאפ דרך הממשק, חשוב לשים לב שעדיין יש אפשרות לשלוח הודעה (בדרך כלל הודעת תבנית כמתואר לעיל מאחר ולא ידוע מי מהנמענים ברשימה נימצא בתוך החלון של ה 24 שעות או מחוצה לו. ולכן לשלוח בכל מקרה הודעת תבנית זהו הפתרון הכי טוב כי בין אם הוא נימצא בתוך החלון או לא ההודעה תגיע אליו בעוד שהודעה רגילה לא תגיע למי שנימצא מחוץ לחלון) לכל הנימענים ברשימה. זה למעשה זהה לשליחת הודעה לקבוצה ומשיג את אותה המטרה אבל על ידי שליחה לכל אחד ואחד מחברי הקבוצה בצורה ניפרדת.

המערכות המתוארות לעיל וגם מערכות אחרות מאפשרות לעשות בדיוק את זה, כלומר לשלוח הודעות לרשימה גדולה של נמענים. בדרך כלל המערכות האלה מאפשרות לבחור חתך או סינון מסוים של נימענים מתוך רשימה גדולה ולשלוח (או להגדיר מועד לשליחה עתידית) של הודעות לכל נמען ונמען. מבחינה שיווקית יש לכך משמעות מאד גדולה כי זה מאפשר יצירת קשר מיידית עם לקוחות או לידים ולגרום להם לרכוש מוצר או שירות או לסייע להם בכל מיני צרכים או מידע שהעסק צריך או מעוניין לשלוח להם. שליחה מהסוג הזה ניקראת broadcast ברוב המערכות שמאפשרות לבצע את זה.

חשוב מאד לשים לב לא לשלוח כמות גדולה מדי של הודעות כפי שמוסבר לעיל כדי למנוע חסימות ודיווחים מצד הנמענים, מאחר וזה עלול לגרור חסימה תמידית של המספר על ידי וואטסאפ. מהניסיון שלנו הכמות המומלצת לשליחה יומית היא בסביבות 700 עד 1000 הודעות.   

שליחה של הודעת וואטסאפ אחרי מילוי טופס בדף נחיתה

אחד הדברים המומלצים בשיווק באמצעות וואטסאפ הוא לשלוח הודעת וואטסאפ אל הטלפון של מי שמילא ושלח את הטופס בדף הנחיתה. זה מאפשר לתת חיווי מיידי למי ששלח את הטופס ואם ההודעה היא למעשה התחלה של שיחה עם צ'אט בוט אז הבוט יכול לטייב לידים או לסייע ללקוחות קיימים. מבחינה שיווקית זה מאפשר להעלות את הסיכויים לבצע מכירה מאחר והליד מקבל הודעה כשהוא "חם" מאחר והוא כבר הביע עניין ליצור קשר עם העסק מעצם העובדה שהוא מילא ושלח את הטופס בדף הנחיתה.

חשוב לשים לב כפי שמפורט לעיל תמיד לכלול בטופס בעמוד הנחיתה צ'ק בוקס של הסכמה לקבלת הודעות בוואטסאפ. מעבר לעובדה שזה תואם את המדיניות הרשמית של וואטסאפ זה גם ימנע דיווחים חסימות מצד מי שממלא את הטופס בדף הנחיתה אבל לא מעוניין לקבל הודעות בוואטסאפ.

 

אז שיהיה הרבה בהצלחה עם השיווק בוואטסאפ ועם כל המידע שקיבלתם כאן תוכלו לעשות אותו בצורה הרבה יותר נכונה ומושכלת. לשאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונישמח לעזור מתוך הניסיון הרב שיש לנו בבניה של תהליכים רבים ובוטים רבים בוואטסאפ ללקוחות שלנו.

Scroll to Top