מהי אוטומציה שיווקית, מה המטרות שלה, איך היא יכולה לסייע לשיווק להביא לידים, ולעזור לאורך כל מסע הליד עד לקוח
אז מה זה אוטומציה שיווקית?
המטרה העיקרית של אוטומציה היא לחסוך זמן וכסף שמתבזבזים על ביצוע משימות בעסק שחוזרות על עצמן שוב ושוב.
אחד התחומים בעסק שאותו האוטומציה יכולה לשרת באופן מאד משמעותי הוא תחום השיווק.
מאחר ושיווק הוא מכלול שלם של פעולות לקידום מוצר או שירות, שאותן העסק מבצע על בסיס קבוע כדי לייצר כמה שיותר לידים שיהיה אפשר למכור להם את המוצר או השירות הזה,
ומאחר ומעצם טבעו שיווק מכיל הרבה פעולות שחייבות לחזור על עצמן שוב ושוב, ניתן להפוך את רובן לתהליכי אוטומציה ולסייע המון בחיסכון של זמן וכסף.
אוטומציה שיווקית היא למעשה גיוס אוטומציה לטובת ביצוע של הרבה מהמשימות השיווקיות שחייבות להתבצע.
שיווק חייב לעבוד ללא הפסקה בעסק כל הזמן 24/7 והוא משול למחזור הדם שזורם בעסק ומביא לו את החמצן הדרוש לקיום שלו.
כמובן שחייבים "לסגור" את הלידים שמגיעים כתוצאה מהפעולות השיווקיות, וזה תחום המכירות שגם בו אוטומציה יכולה לתרום המון.
אז בואו נבין מהו "מסע ליד עד לקוח"
אחרי שליד רואה מודעה, קורא מאמר, מקבל מייל,מקבל הודעת SMS או הודעת Whatsapp, מקבל המלצה על העסק ממישהו שהוא מכיר, או כל מדיום אחר שבאמצעותו
נחשף העסק אל הקהל הרחב, הוא יוצר קשר עם העסק באמצעות דרך כלשהי כגון השארת פרטים בדף נחיתה, טלפון, שליחת הודעת Whatsapp, וכ"ו.
אחרי שהליד יוצר קשר מתחיל מסע הליד עד שהוא הופך ללקוח וכאן האוטומציה השיווקית מסייעת המון בהרבה צורות שונות.
בואו נתחיל לפרט שלבים שונים במסע הליד עד לקוח ונראה איך אוטומציה שיווקית יכולה לעזור בכל שלב ולהפוך אותו ליעיל וחסכוני יותר בזמן וכסף.
קליטת פניות של לידים או אנשי קשר לעסק
כל עסק חייב לשמור מידע שהגיע מפניה של ליד כגון שם, טלפון, מייל, אבל זה לא כזה פשוט כמו שזה נישמע, ואת זה בדיוק, יישום נכון של אוטומציה פותר.
למשל, אם ליד שולח את השם, המייל, והטלפון שלו דרך דף נחיתה, הפרטים יכנסו למערכת CRM (חשוב מאד לכל עסק לעבוד עם מערכת כזאת), אבל יכול מאד להיות שהליד הזה כבר יצר קשר מקודם או יכול להיות שהליד הזה הוא למעשה כבר לקוח שקיים במערכת CRM שהחליט משום מה ליצור קשר שוב דרך דף הנחיתה.
במצב כזה, מיד אחרי שליחת הטופס בדף הנחיתה (דהיינו לחיצה על כפתור "שליחה" לדוגמא), ישלח הטופס Webhook אל מערכת אוטומציה שתבצע את כל הפעולות הבאות (הטריגר ונקודת ההתחלה של התהליך הוא הגעת פרטי הליד למערכת האוטומציה דרך ה Webhook):
1. יבוצע חיפוש במאגר לקוחות של מערכת ה CRM לפי מספר הטלפון או המייל.
2. אם נימצא לקוח קיים במערכת, תישמר הערה בכרטיס הלקוח שהוא פנה, תתבצע הקצאה אוטומטית לנציג מתאים בעסק שיטפל בפניה, ותישלח
הודעת Whatsapp אוטומטית אל מספר הטלפון בנוסח מתאים , כגון "היי <<שם>>, ראינו שיצרת קשר, נחזור אליך בהקדם האפשרי". בנוסף ישלח מייל אל הנציגים של העסק עם נושא של "לקוח בשם <<שם>>, טלפון <<טלפון>>, ת.ז <<מספר ת.ז>> פנה שוב …".
3. אם לא נימצא לקוח קיים במערכת, יבוצע חיפוש במאגר לידים לפי מספר הטלפון או המייל.
4. אם נימצא ליד קיים במערכת, תישמר הערה בכרטיס הליד, תשלח הודעת Whatsapp או מייל אל הנציג שכבר הוקצה לטפל במכירה לליד הזה,
ותישלח הודעת Whatsapp אל מספר הטלפון של הליד בנוסח מתאים כגון: "היי <<שם>>, תודה שיצרת קשר, נחזור אליך ממש בקרוב…"
5. אם לא נימצא ליד במערכת, ישמרו כל הפרטים שלו ברשומה חדשה במאגר לידים, תתבצע הקצאה אוטומטית של איש מכירות של העסק שיהיה אחראי לחזור אל הליד בכדי להתחיל בתהליכי מכירה, ותישלח הודעת Whatsapp אל הטלפון של הליד. מיד אחרי שהליד יענה להודעת ה Whatsapp יתחיל תהליך של צ'אט בוט
שישאל את הליד שאלות טיוב – Qualification בכדי להבין האם הליד צריך את המוצר או השירות שאותו מציע העסק, האם הוא רוצה לשלם, והאם הוא יכול לשלם. כל התשובות ישמרו בשדות ייעודיים בכרטיס הליד במערכת ה CRM.
שימו לב שכאן יש סיוע של צ'אט בוט אוטומטי שחוסך המון זמן וכסף לעסק ומונע מנציג אנושי לשאול את השאלות ולתעד את התשובות. צ'אט בוט עובד במהירות והוא לא צריך לנוח כי הוא פעיל 24/7.
כמובן שהבוט צריך לאפשר גם ליצור קשר עם נציג אנושי במידה וזה מה שהליד מעדיף.
6. בהגעה של לידים למערכת ישמר מקור ההגעה בשדה ייעודי כדי שיהיה אפשר ליצור דוחות שיראו מהם מקורות ההגעה שמהם מגיעים רוב הלידים ובכך לאפשר לעסק להקצות באופן חכם את תקציב השיווק במקורות הגעה מסויימים על חשבון מקורות הגעה שלא הביאו מספיק לידים.
אפשר לראות שנעזרו באוטומציה הנ"ל בכמה מערכות: מערכת CRM והאוטומציות המובנות שלה, מערכת ליצירת צ'אט בוטים ב Whatsapp כגון: Twilio, WATI , ומערכת לבניית תהליכי אוטומציה כגון Make, Pipedream למעשה בפועל עשינו שימוש בקוד של Deluge של מערכת Zoho CRM אבל במקרה וזה לא אפשרי אז צריך מערכת לכתיבת תהליכי אוטומציה כדי לבצע את זה.
עכשיו דמיינו מצב שבו נציג אנושי של העסק היה חייב לבצע את כל 6 השלבים הנ"ל עבור כל פניה של ליד, שוב ושוב ושוב ושוב , כל יום, כל הזמן, ותבינו כמה זמו וכסף האוטומציה השיווקית חוסכת כאן.
אוטומציה שיווקית לסיוע בטיפוח לידים - Lead Nurturing
אחרי שליד חדש מגיע למערכת והאוטומציה השיווקית מבצעת את כל הרשום לעיל בהקשר של ליד חדש, מתחיל שלב של טיפוח הליד. מטרת טיפוח לידים הוא לבנות מערכת יחסים עם לידים חדשים כדי לגרום להיכרות ואמון שלהם בעסק ובמוצר או השירות שלו.
על ידי בניה של תוכנית אסטרטגית נכונה לטיפוח לידים יווצרו מערכות יחסים ארוכות טווח עם הלידים, אחוז הקליק להמרה – CTR יהיה יותר גבוה, וגם שיעור ההמרה הכללי של הלידים ללקוחות יהיה יותר גבוה.
בואו נראה איך אוטומציה יכולה לסייע לבניה של תהליך לטיפוח לידים. נחלק לשלבים את כל מה שצריך להיות מבוצע ובכל שלב נראה באיזו אוטומציה נעשה שימוש (בכל שלב נתאר את הטריגר מאחר ומדובר כאן בכמה תהליכי אוטומציה תחת התהליך הכללי של טיפוח הלידים):
1. מיד אחרי שליד מגיע למערכת האוטומציה ונקלט ב CRM כמתואר לעיל, לדוגמא אחרי שליחת טופס שנימצא בעמוד נחיתה ומציע לקבל ספר קטן בחינם, שעת ייעוץ בחינם, או כל דבר אחר בעל ערך עבור מי שמתעניין במוצר או השירות,
פרטי הליד יכנסו למערכת Zoho CRM ויופעל במערכת האוטומציה של ה CRM טריגר של כניסת רשומה למאגר לידים שיתחיל תהליך שיכניס את המייל והטלפון של הליד לרשימה במערכת שליחת המיילים Zoho Campaigns שעובדת ביחד עם מערכת Zoho CRM בשילוב ובסינכרון.
2. במערכת Zoho Campaigns יוגדר תהליך אוטומציה שהטריגר שלו יהיה כניסת מייל לרשימה מהסעיף הנ"ל, והוא יבצע שליחה של מייל עם טקסט לקבלת פנים לליד וגם שליחה של הודעת SMS ממערכת TWILIO או Whatsapp ממערכת WATI עם טקסט דומה.
בתוך המייל יהיה קישור קריאה לפעולה – CTA שיזמין את הליד ללחוץ כדי לקבל את מה שהובטח לו בסעיף 1 (ספר, שעת ייעוץ, וכ"ו).
3. אם הליד ילחץ על הקישור קריאה לפעולה שמתואר בסעיף 2 לעיל, מערכת Zoho Campaigns תסמן את זה ויוגדר תהליך אוטומציה שהטריגר שלו יהיה סימון שהליד לחץ על הלינק והתהליך יבצע העברה של הליד לרשימה של "לידים שלחצו על הקישור"
וגם יבצע נתינת ניקוד – Lead Scoring לליד כדי לתת לו ערך שונה ואחר כך יהיה אפשר לפלטר לידים או לבצע פעולות שונות לפי הניקוד הזה.
4. במערכת Zoho Campaigns יוגדר תהליך אוטומציה שיבדוק האם יש לידים שלא לחצו על הקישור קריאה לפעולה במייל הנ"ל במשך 3 ימים ועבור כל ליד כזה תבוצע שליחה של מייל עם מידע בעל ערך ועם הקישור במקום שונה בתוך המייל. התהליך יגדיר עוד 4 פעמים המתנה של 3 ימים בכל פעם ושליחה של מייל עם ערך שונה. זה יגביר את הסיכוי שהלידים ילחצו על הקישור קריאה לפעולה. במידה ואחרי כל הנסיונות הליד לא ילחץ על הקישור תבוצע העברה של הליד לרשימה של "לא מעוניינים" והתהליך יסתיים. סה"כ יהיו 5 נסיונות מאחר וידוע שהסיכוי להצליח בהמרה כלשהי עולה ל 80% אם מנסים בין 5 ל 12 פעמים.
5. במערכת Zoho Campaigns יוגדר תהליך אוטומציה שישלח כל 3 ימים מייל לכל ליד שנימצא ברשימה "לידים שלחצו על הקישור". סה"כ ישלחו 8 מיילים ואחרי המייל השמיני ישלח מייל עם הזמנה לפגישת ייעוץ בחינם אונליין. בתוך המייל יהיה קישור לקביעת פגישה במערכת Zoho Bookings וכל ליד שילחץ על הקישור הזה יגיע למערכת הזאת ויקבע פגישה. מערכת Zoho Bookings תעדכן שדה ייעודי ב Zoho CRM ברגע שניקבעת פגישה ולכן יהיה אפשר לדעת האם הליד קבע פגישה או לא קבע פגישה.
6. יוגדר תהליך במערכת Zoho CRM שהטריגר שלו יהיה עדכון השדה הייעודי (למשל שדה תאריך שיסומן על ידי התהליך בסעיף 5 לעיל). מאחר ונקבעה פגישה התהליך יקצה את הטיפול בליד לאיש מכירות מתאים, ייצור פגישה לאיש המכירות כדי שיגיע לפגישה באונליין.
7. יוגדר תהליך רקע במערכת Zoho CRM שירוץ כל שעה ויבדוק את כל הלידים שהשדה הייעודי הנ"ל מסומן אצלהם. עבור כל ליד תישלח תזכורת לפגישה ממערכת WATI באמצעות הודעה ב Whatsapp , ההודעה תישלח כתזכורת לטלפון של הליד , 24 שעות לפני הפגישה, 3 שעות לפני הפגישה, ו 15 דקות לפני הפגישה, כדי לגרום לליד להגיע לפגישה.
8. בכל פעם שהליד יענה להודעה שתישלח ב Whatsapp בסעיף 7 לעיל על ידי לחיצה על כפתור, יתחיל תהליך של צ'אט בוט שיאפשר לו לאשר שהוא מגיע לפגישה או לבטל אותה או לשנות את מועד הפגישה על ידי לחיצה על קישור שיוביל למערכת Zoho Bookings שיתחיל שוב את התהליכים שמתוארים לעיל מסעיף 6.
באיזה כלי אוטומציה נעשה כאן שימוש?
אז עשינו שימוש ב Zoho CRM אחת ממערכות ניהול קשרי הלקוחות מהטובות בעולם שמאפשרת להריץ בתוכה תהליכי אוטומציה מורכבים בין היתר באמצעות שפה פנימית מיוחדת שעוזרת המון ביישום שלהם, Zoho Campaigns מערכת מבית Zoho לאוטומציה שיווקית באמצעות דיוור והודעות SMS, המערכת של WATI שהיא מערכת לעבודה בצוות עם Whatsapp שמאפשרת יצירת תהליכי אוטומציה וכתיבת צ'אט בוטים, Zoho Bookings מערכת לאוטומציה של קביעת פגישות מבית Zoho (מומלץ לקרוא את המאמר הבא כדי לדעת איך לשווק ולעבוד עם וואטסאפ בצורה נכונה).
אוטומציה שיווקית לסיוע בשיווק ופרסום ברשתות חברתיות
אם בעל העסק מבצע וובינר או הרצאה כלשהי ברשתות חברתיות, נוצר צורך לבצע הרבה מאד פעולות שחוזרות על עצמן במידה והוא רוצה להעלות את התכנים שלו למספר רשתות חברתיות.
למשל להעלות פוסט על הרצאה שבוצעה בנושא בעל ערך ללקוחות הפוטנציאליים של העסק אל Facebook, LinkedIn, Twitter, TikTok, Instagram בכל פעם, זה יכול להיות תהליך מייגע מאד שיכול לגזול
המון שעות עבודה בכל פעם ובמצטבר מאות שעות ויותר בשנה.
וכאן האוטומציה השיווקית יכולה לעזור על ידי שימוש בכמה כלי אוטומציה, אז בואו נראה איך אפשר ליצור תהליך אוטומטי שיבצע את כל הנ"ל עם כמה שפחות התערבות ידנית.
לצורך יישום האוטומציה הנ"ל יהיה צורך להגדיר ולהכין את הדברים הבאים:
1. קודם כל תוגדר טבלה בבסיס נתונים מסוג PostgreSQL , דמיינו טבלה שהיא למעשה כמו גיליון אקסל עם עמודות ושורות.
2. הטבלה תכיל את הקישור לצפייה בהרצאה (למשל קישור לאתר האינטרנט של העסק), את התאריך שבו היא התרחשה, ואת הקישור לתמונה של ההרצאה שתוצג בפוסט, את המייל של מרצה אורח בהרצאה.
בכל פעם יהיה צריך למלא באופן ידני שורה חדשה בטבלה עבור הרצאה חדשה או תוכן אחר שאותו רוצה העסק לפרסם ברשתות חברתיות.
3. בנוסף, תוגדר טבלה נוספת בבסיס הנתונים עם מספר שורות כשכל שורה תכיל טקסט אלטרנטיבי שישלח בכל פעם, כדי למנוע מצב שיפורסם בכל פעם אותו הטקסט בפוסטים השונים.
4. יוגדר טריגר שיפעל בשעה קבועה ביום ויתחיל את כל התהליך אוטומציה.
ומהן הפעולות שתבצע האוטומציה השיווקית בתהליך הזה ?
אז בואו נעבור על כל הפעולות שיבוצעו אחרי שלב ההגדרות הנ"ל:
1. הטריגר שהוגדר לעיל יופעל בצורה אוטומטית בשעה עשר בבוקר בכל יום ויתחיל את ביצוע התהליך.
2. תהליך האוטומציה יעבור על הטבלה הראשונה שהוגדרה לעיל בבסיס הנתונים, ויחפש את הרשומות בטבלה שבהן השדה "פורסם" מכיל ערך שהוא "לא".
3. התהליך יעבור על כל השורות בטבלה ועבור כל רשת חברתית ברשימה הנ"ל (Facebook, LinkedIn, Twitter, TikTok, Instagram) יעלה פוסט.
4. כדי לבנות את תוכן הפוסט בצורה דינמית, התהליך יבצע שליפה רנדומלית של טקסט מהטבלה שניה שהוגדרה לעיל, שמכילה טקסטים אלטרנטיביים.
5. התהליך יחליף שומרי מקום בטקסט של הפוסט (שישלף מהטבלה לעיל) למשל "VIDEO_URL" יוחלף עם הקישור שנשלף מהטבלה הראשונה, "DATE" יוחלף בתאריך הנוכחי, "SUBJECT" יוחלף בנושא של הפוסט שנשלף מהטבלה הראשונה, וכ"ו.
6. התהליך ישלח מייל למרצה אורח במידה והיה כזה כדי ליידע אותו שהפוסט עלה לרשתות החברתיות.
עוד כמה דוגמאות בהן יכולה האוטומציה השיווקית לעזור
ניתוח נתונים – אוטומציה שיווקית יכולה לאפשר ניתוח נתונים מורכב של הפעילות של העסק ברשתות החברתיות, כגון כמות הצפיות, הלייקים, השיתוף והתגובות.
ניהול מודעות – הצגת מודעות ממומנות ברשתות החברתיות יכולה להיות מסובכת וגוזלת זמן. כלי אוטומציה שיווקית יכולים לסייע בניהול של זה על ידי יצירת מודעות,
קבוצת מודעות וניהול תקציבי מודעות עבור מספר רב של רשתות חברתיות.
באיזה כלי אוטומציה נעשה שימוש הפעם ?
לצורך מימוש האוטומציה הזאת, עשינו שימוש בכלי אוטומציה ללא קוד שניקרא Make (לשעבר Integromat) , בבסיס הנתונים PostgreSQL , ובמערכת Pipedream כדי להתחיל את תהליך האוטומציה במועד קבוע בכל יום על ידי שימוש ב CRON JOB.
אפשר לראות איך כלי האוטומציה מסוגים שונים משתלבים ביחד כדי לסייע בביצוע תהליכי אוטומציה שיווקית. יש כאן כלים ללא קוד כגון Make וכלים עם קוד כגון Pipedream , ובסיס נתונים שהוקם באמצעות שירות AWS RDS שיושב על אחת מתשתיות הענן הגדולות בעולם AWS (Amazon Web Services).
אז מה למדנו ואיך נפיק את המקסימום מאוטומציה שיווקית ?
ראינו איך בנייה של תהליכי שיווק אוטומטיים מסייעת לעסק לחסוך זמן וכסף.
נפיק את המקסימום מאוטומציה שיווקית על ידי הבנה של התהליכים השיווקיים בעסק והחלטה נבונה בבחירה של איזה תהליכים להפוך לאוטומטיים.
די ברור שלא ננסה להפוך תהליך של חמש דקות לאוטומטי כי זה לא יהיה משתלם מבחינת עלות תועלת.
חייבים לעשות שיקול שמבוסס על עלות תועלת והחזר על השקעה כשבאים להחליט לאיזה תהליך שיווקי ליצור אוטומציה.
ברוב המקרים זה יהיה תהליך שיווקי שגוזל הרבה זמן ועולה יחסית הרבה כסף לעסק וגם יש לו חשיבות גבוהה מבחינה שיווקית לעסק.